2023 Denemarken

Vakantie van 17 tot 27 juni

De reis ging via Bremen (2 nachten), Kopenhagen (3 nachten), Faaborg (2 nachten), Aarhus (2 nachten), Achim-Uphusen (1 nacht). In totaal 11 dagen onderweg. We hadden de hele tijd prachtig weer. De hotels waren goed tot zeer goed en de reis verliep goed.

Het deel in Denemarken was uitgezet door de ANWB.

Bremen

In Bremen logeerden we in hotel Dorinth, vlak bij de Altstadt. Op zaterdag hebben we de Altstadt bekeken, wat gewinkeld en in het hotel gegeten.

Op zondag waren de winkels dicht, maar niet de Kunsthalle en de Dom. Verder een wandeling gemaakt rond  de Altstadt in het park en in een restaurant gegeten. De Bremer stadsmuzikanten, naar een sprookje van de gebroeders Grimm mogen daarbij natuurlijk niet ontbreken.

Kopenhagen

In Kopenhagen waren we een dagje langer dan in de andere plaatsen. De reis ging vanuit Bremen via de veerpont van 45 minuten bij Puuttgarden naar het Deense land. De reis eindigde bij hotel Comwell Portside, een paar kilometer van het centrum van de stad, waar wij in de loop van de middag aankwamen. Op de eerste avond hebben we in het hotel gegeten.

De tweede dag zijn we naar het centrum gelopen. Als eerste naar de kleine zeemeermin, waarmee Kopenhagen zo beroemd is geworden, daarna door het Castelet, een oude, nog in gebruik zijnde kazerne. Na een tussenstop in het Design museum kwamen we in de Nyhavn, bekend van de fleurig geschilderde gevels. Daar hebben we gelunched en daarna een rondvaart gemaakt door de haven en een deel van de stad. Ten slotte weer teruggewandeld naar het hotel.

Op de derde dag hebben we de taxi genomen naar de Ströget, een lange weg vol winkels, iets voorbij het centrum. Teruglopend hebben we taart gegeten bij Konditorei La Glace, de Onze Vrouwenkerk en slot Rosenberg bezichtigd en zijn we weer teruggelopen naar het hotel. Daar hebben we rust en een drankje genomen in de lobby van het hotel en daar ook gegeten.

Al met al hebben we zo'n 30.000 voetstappen pp in de stad achtergelaten. De volgende ochtend hebben we, onderweg naar Faaborg, een bezoek gebracht aan het museum Arken. Vol met moderne en hedendaagse kunst.

Faaborg

Op weg naar Faaborg reden we over de brug naar het eiland Funen. Het is alsof je van Amsterdam naar Middelburg rijdt, zo veel verschillen de omgeving en beide steden. We logeerden in hotel Faaborg Fjord, dat aan een buitenweg lag met aan de overkant water met een strandje.

We dachten een kerkje binnen te gaan, maar dat bleek alleen een toren te zijn uit de 12de eeuw. Er had een kerk aan vastgestaan, maar die was verbrand. Toen hebben ze een klooster op 300m daar vandaan verbouwd tot kerk. In de toren is nu een galerie gevestigd waarin 's zomers kunst van lokale kunstenaars wordt tentoongesteld. Zo vertelde ons de dame die in de deuropening van de toren zat en ons alles uitlegde. We konden de trap op naar boven en hebben daar enkele foto's gemaakt van het vriendelijke stadje aan het water. We hebben boodschappen gedaan bij de Lidl en op ons balkon gelunched. Die middag rustig aan gedaan en aan het eind van de midddag het terras opgezocht en daarna gegeten.

Aarhus

Onze laatste stop in Denemarken was Aarhus. We logerden daar ook in een Comwell hotel, net als in Kopenhagen. Na aankomst hebben we het centrum van de stad verkend, de plaatselijke Dom bezichtigd en daarna gegeten in het hotel.

De tweede dag zijn we gestart met een bezoek aan het Art Museum, een prachtig pand van zes verdiepingen met allelei soorten moderne kunst. Op de top een ring van diverse kleuren glas waardoor je foto's van de omgeving kon maken. Daarna de straat Mollekien bezocht. Allemaal arbeidershuisjes die mooi zijn opgeknapt en voorzien van rozenstruiken. De geur kwam ons tegemoet. Daarna een late lunch aan een van de stadsgrachten. Ten slotte nog Dokk1, een voormalig Dok, dat nu een bus- en tramstation en een parkeergarage bevat en daarboven een gigantische bibliotheek met daaromheen speeltoestellen voor de kinderen.

Uphusen

Omdat we niet meer kilometers dan ongeveer 400 op één dag willen rijden, hadden we een hotel geboekt in Uphusen in de gemeente Achim. Dat ligt in de buurt van Bremen. Op weg daar naartoe kregen we fikse buien te verwerken die het zicht behoorlijk belemmerde. De enige regen van onze vakantie. In Hotel Haberkamp, een vriendelijk familiehotel, klopte alles. Ruime kamer, zeer schoon, mooie tuin, uitstekend restaurant. Een mooie afsluiting van onze vakantie. De volgende ochtend vertrokken we op tijd, namen de noord-duitse route via Groningen en waren om half drie thuis. Daar was het, zoals de hele vakantie, nog steeds mooi weer.